Тема. Правила вживання апострофа.
Мета: повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички самостійної та групової роботи; виховувати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ; заохочувати до співробітництва.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних технологій..
Обладнання: підручники, кросворд.
ХІД УРОКУ
- Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Вступне слово вчителя.
- Дорогі діти. Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом, вільно користуватися ними у мовленні. Чого ж від уроку чекаєте ви?
- Сподіваюся, всі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів. А почнемо ми з пояснення, як же ви сьогодні будете отримувати оцінку. Пояснення картки самооцінки
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Перевірка домашнього завдання.
- Фронтальне опитування:
Якими літерами позначається м’якість приголосних?
Коли вживається м’який знак?
Коли ми не пишемо м’який знак?
III. Мотивація навчальної діяльності
Колективна робота.
Завдання: прослухати казку, яку прочитає вчитель.
Зникнення Апострофа
У тридев'ятому царстві є незвичайна країна Фонетика. Правлять нею три сестри: сувора і розумна Орфографія, точна Графіка і миловида та співуча Орфоепія.Якось у цій країні сталася надзвичайна подія — зник Апостроф. У Фонетиці почався страшний безлад. Графіка та Орфоепія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли Нормально порозумітися!..
Треба негайно шукати "Апостроф.
До пошуків залучили найкращі сили. І ось що з'ясували слідчі. Кома, що мешкала у сусідній країні, давно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же, як і вона, але завжди стояв вище. Можливо, це її рук справа?
— Діти, може, ми зможемо допомогти знайти Апостроф, якщо з'ясуємо, для чого він вживається?
IV. Опрацювання нового матеріалу.
Отже, першою стежинкою до країни Коми є вивчення правил.
Апостроф позначає роздільну вимову звуків, використовується для позначення на письмі твердої вимови приголосних перед буквами я, ю, є, ї. Апостроф показує, що я, ю, є, ї позначають два звуки. Якщо букви я, ю, є вказують на м'якість попереднього приголосного, апостроф не ставиться.
Апостроф пишеться перед – я ю є ї :
1. Після губних Б,П,В,М,Ф: б’ють,п’є,кав’ярня,м’ята,Стеф’юк.
Вправа: поставити ,де треба апостроф:
Пташка красна своїм пір…’ям, а людина-своїм знанням.
2. Після твердого Р: бур’ян,пір’я,міжгір’я.
Вправа: поставити ,де треба апостроф:
Подвір…’я, підгір…’я, р..яст, р…ядок, Мар…’яна.
3. Після префіксів і першої частини складних слів,які закінчуються на твердий приголосний: від’їхати,з’єднати,пів’яблука.
Це правило стосується також іншомовних слів: ад'ютант, кон'юнктура, кон'юнктивіт, ін'єкція, пан'європейський.
Вправа: поставити ,де треба апостроф:
З..’юрмитись, роз..’ятрити, дит..’ясла.
4. У словах Лук’ян, Дем’ян і всіх похідних від нього: Лук’янівка, Лук’яненко, Дем’яненко
5. Апостроф вживається також в іншомовних прізвищах після часток д та О: д 'Артаньян, д'Анунціо, О'Генрі, Шон О'Кейсі.
- Робота з підручником Стор.137.(Прочитати,переказати правило)
-Письмо по пам’яті. (Прослухати вірш, запам’ятати, а потім записати якнайбільше слів з апострофом.)
У п’ятницю, у надвечір’я,
Як туманцем потягло,
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,
Вся зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся сім’я рядком сидить…
Перше випливло сузір’я:
Бавить, манить і мигтить.(9)
Мовна розминка.
Скоромовка: У Лук’яна в’язка м’яти.
У Дем’яна дев’ять в’язок.
Апостроф не пишеться перед – я ю є ї :
- Після Б,П,В,М,Ф, якщо перед ними стоїть буква, що позначає приголосний, крім –Р, і належить до кореня: духмяний, різдвяний, морквяний, але: верб’я,торф’яний, черв’як.
- Перед буквосполученням –йо: мільйон, Воробйов.
- Після м’якого Р: буря, рюкзак.
- Апостроф не пишеться, якщо я, ю, є позначають пом’якшення попереднього приголосного: бюст |6'ycт] (хоч можлива й вимова [бйуст]), бюджет, бюро, пюре, кювет, фюзеляж, пюпітр, гравюра, кюрі, гяур, гюрза, манікюр, рюкзак, варяг, Мюллер, Гюйгенс.
- Робота з підручником Стор.137.(Прочитати,переказати правило)
- Робота біля дошки. Вправа 322. Розподілити слова з орфограмою
- з апострофом- - без апострофа-
Молодці, вже довгий шлях подолали до країни Коми. Вже видно браму її палацу, та відчине вона тільки тоді,коли ви розгадаєте кросворд.
V Рефлексія
. Кросворд "Слова з апострофом".(На дошці)
- Група близьких родичів, що проживають разом.
- Елемент вбрання священика.
- Частина голови.
- Запашна лікарська рослина.
- Що не можна вживати у піст?
VI. Частина стопи.
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Ось і добре, Кома відпустила Апостроф і ви повернули його до країни Фонетики. А перешкоди,які траплялись у вас на шляху, це- правила ,які ви засвоїли. І тому, ще раз перевіримо, як же ми засвоїли матеріал.
Творче завдання. Утворіть від іменникових основ прикметники, позначте орфограму.
Соловей, хлопець, дерево, солома, полива, трава камінь, слово, торф, дух, мед, тьма, різьба.
.Завдання з ключем. На додатковий час
Записати слова у дві колонки:
1) слова з апострофом;
2) без апострофа.
Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.
Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».
- Підсумок уроку.
Опитування. Закінчити речення.
"На уроці я навчив(ла)ся…" або "Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…"(На дошці)
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Що найбільше здивувало?
- Чи справдилось те, чого ви очікували від уроку?
- Оцінювання.
Картки самооцінки.
- Домашнє завдання. Параграф 45 стор.137, виписати з орфографічного словника 15 слів з апострофом.
Загадки про апостроф
Я такий же, як знак розділовий,
Я відомий усій дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Що за особливий знак,
Що не вимовляється ніяк,
Але з ним поруч звуки інші
Звучать при вимові твердіше.
Я такий собі графічний знак,
Але не вимовляюся ніяк.
Відгадайте, діти, хто я,
Живу у слові я сім'я.
Я є в під'їзді і в сім'ї,
Є я і в слові солов'ї.
А от зі слова п'ять
Мене не витягнеш ніяк.
А чи знаєте ви, діти,
Про найцікавіший знак на світі?
Округлий, пузатенький, із хвостиком маленьким.
Став після приголосних лиш
Та після (р'), мій друг, облиш.
Рідню хорошу знак цей має:
Орфоепія про нього дбає,
Фонетика найважчі справи доручає.
Апостроф
вимова, тверда, роздільна
- після Б, П, В, М, Ф перед Я, Ю, Є, Ї
п’ять, б’ється, бездощів’я, м’ясо, м’ята, сім’я, міжбрів’я
2. після Р твердого
кар’єр, бар’єр, пір’я, подвір’я, ганчір’я, підгір’я, матір’ю, міжгір’я, сузір’я
3. після префіксів та першої частини складних слів, які закінчуються на приголосний
між’ярусний,трьох’ярусний, перед’ювілейний, об’ява, роз’яснення, під’їзд, пів’яблука, пів’їдальні, пів’ящика, дит’ясла
4. після К перед Я
Лук’ян, Лук’янова, Лук’яненка, Лук’янівка
Апостроф
- після р м’якого
ряска, рядно, рябий, звірячий, буря, буряк, буря, бурячиння, гарячий
- після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, ї (якщо перед складом немає Р, голосного)
тьмяний торф’яний
морквяний черв’як
медвяний верф’ю
Картка самооцінки
- Прізвище, ім'я.
- Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:
- Ви брали активну участь в роботі на уроці
- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас
- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи
- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим
- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед
- Ви давали повні відповіді на поставлені питання
Всього балів:
Картка самооцінки
- Прізвище, ім'я.
- Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:
- Ви брали активну участь в роботі на уроці
- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас
- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи
- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим
- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед
- Ви давали повні відповіді на поставлені питання
Всього балів:
|